Denna helgen har varit väldigt lugn. Viktor fick feber på fredagskvällen och har varit sjuk hela helgen. Tyvärr fick vi ställa in en middag vi var bjudna på, men förhoppningsvis är vi friska till nästa helg då vi gör ett nytt försök.
Det var ett tag sedan vi hade besök, men på fredag kommer ett par kompisar från Sverige. Hela våren är nästan uppbokad nu, både av besök och en familjesemester till Sicilien. Annars har det rent vädermässigt varit lite trist de senaste veckorna, men det börja vända. Nu i helgen har det varit 14 grader, sol och moln om vartannat.
söndag 26 februari 2012
måndag 20 februari 2012
Lov
Barnen har två dagars ledigt (mitt-terminslov) och för att hitta på något annat, bokade vi en natt på ett hotell (2 mil bort). Hotellet, Radisson, ligger vid en av Maltas få sandstränder dock är det endast hotellet som finns där. Närmaste byn ligger 3 km bort. Vår plan var att bada i inomhuspoolen och äta gott.
Vi tog bussen dit och det är ju alltid lika intressant och se om och när bussen kommer. Väl där fick vi vänta ca en timme tills rummet var färdigt och sedan skulle det badas. Det vara bara det, att hotellets regler sa att barn inte fick bada mellan 14.00-19.00. Vi gick ner till poolen i alla fall, och med målet att om någon sa något, så hade denna information inte gått ut till oss när vi bokade hotellet. Syftet med hela övernattningen var ju att bada.
Den första person vi möter, är en sur tyska som meddelar oss att barn får faktiskt inte vara här. Vi struntade i henne, men hon gick och sa till i spa-receptionen. Tjejen kom och sa till och vi sa att vi ville prata med chefen. Till slut kom två killar och blev helt förvånade när våra två uppfostrade killar låg och läste i var sin solstol och inte sa ett knyst. Vi fick vara kvar och bada. Vi träffade den ena killen senare på kvällen och han berättade att han hade sett framför sig skrik, stim och hopp och blev förvånad att det hela handlade om på två barn som var helt lugna. Under badtiden så kom ytterligare en mamma med en tvååring (som inte var lika tyst), Tyskan reste sig upp och gick ut med bestämda steg.
Idag badade vi på förmiddagen och till viss del kan jag förstå reglerna, det blev väldigt högljutt med en massa ungar. Men ska de ha sådana regler bör det ju informeras om detta när man bokar.
Sammantaget hade vi en bra vistelse där.
Vi tog bussen dit och det är ju alltid lika intressant och se om och när bussen kommer. Väl där fick vi vänta ca en timme tills rummet var färdigt och sedan skulle det badas. Det vara bara det, att hotellets regler sa att barn inte fick bada mellan 14.00-19.00. Vi gick ner till poolen i alla fall, och med målet att om någon sa något, så hade denna information inte gått ut till oss när vi bokade hotellet. Syftet med hela övernattningen var ju att bada.
Den första person vi möter, är en sur tyska som meddelar oss att barn får faktiskt inte vara här. Vi struntade i henne, men hon gick och sa till i spa-receptionen. Tjejen kom och sa till och vi sa att vi ville prata med chefen. Till slut kom två killar och blev helt förvånade när våra två uppfostrade killar låg och läste i var sin solstol och inte sa ett knyst. Vi fick vara kvar och bada. Vi träffade den ena killen senare på kvällen och han berättade att han hade sett framför sig skrik, stim och hopp och blev förvånad att det hela handlade om på två barn som var helt lugna. Under badtiden så kom ytterligare en mamma med en tvååring (som inte var lika tyst), Tyskan reste sig upp och gick ut med bestämda steg.
Idag badade vi på förmiddagen och till viss del kan jag förstå reglerna, det blev väldigt högljutt med en massa ungar. Men ska de ha sådana regler bör det ju informeras om detta när man bokar.
Sammantaget hade vi en bra vistelse där.
söndag 12 februari 2012
Flytt
Det var ett tag sedan vi skrev på bloggen, men det har varit fullt upp. Vi har nu flyttat till den "riktiga" lägenheten och alla trivs bra i den också. Barnen tycker att denna är mycket finare och till viss del kan jag hålla med. Utsikten är ju dock sämre.
Mitt i flyttkaoset har vi haft två födelsedagar och Jesper har prov-vecka. Alla barn i jr 4-5 (Jesper går i jr 4) har en veckas prov på allt de lärt sig hittills under året. De börjar som vanligt 8.20, men slutar 12.10 och har då prov hela dagen. Resten av barnen i skolan slutar också vid samma tid, så Viktor är väldigt nöjd, slutar tidigt men slipper proven.
I natt sov barnen över hos våra Österrikiska kompisar så Jonas och jag hade en kväll för oss själva. Vi har varit dåliga på att utnyttja kvällarna när vi har haft föräldrabesök, så det var första gången vi var ute själva en kväll. God mat på en mysig restaurang.
Vi ska försöka bli lite bättre på att skriva, men jag upptäckte precis att jag ska lämna in en rapport på sex sidor nästa söndag + att jag ligger efter i den andra kursen, då det tog två veckor in i kursen, tills jag fått böckerna hit till Malta. Eftersom barnen också kommer hem kl 12.30 tre dagar denna veckan, så lär jag varken hinna plugga eller skriva på bloggen.
Det kommer att komma bilder på lägenheten.
Mitt i flyttkaoset har vi haft två födelsedagar och Jesper har prov-vecka. Alla barn i jr 4-5 (Jesper går i jr 4) har en veckas prov på allt de lärt sig hittills under året. De börjar som vanligt 8.20, men slutar 12.10 och har då prov hela dagen. Resten av barnen i skolan slutar också vid samma tid, så Viktor är väldigt nöjd, slutar tidigt men slipper proven.
I natt sov barnen över hos våra Österrikiska kompisar så Jonas och jag hade en kväll för oss själva. Vi har varit dåliga på att utnyttja kvällarna när vi har haft föräldrabesök, så det var första gången vi var ute själva en kväll. God mat på en mysig restaurang.
Vi ska försöka bli lite bättre på att skriva, men jag upptäckte precis att jag ska lämna in en rapport på sex sidor nästa söndag + att jag ligger efter i den andra kursen, då det tog två veckor in i kursen, tills jag fått böckerna hit till Malta. Eftersom barnen också kommer hem kl 12.30 tre dagar denna veckan, så lär jag varken hinna plugga eller skriva på bloggen.
Det kommer att komma bilder på lägenheten.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)